Da doo ron ron ron in CC Palethe

21-01-2019 12:21 - Ingezonden door Redactie - Foto Sonja Sleurs

Dat het publiek in Palethe doorgaans een erg enthousiast publiek is was al bekend. Zo ook terecht weer bij het concert van The Philvettes & The Legendary Spectororchestra die op donderdag 10 januari op het podium stonden. Deze show bracht een ode aan de legendarische maar ook excentrieke liedjesschrijver Phil Spector die momenteel nog steeds een gevangenisstraf uitzit voor moord waar hij altijd zijn onschuld voor heeft bepleit. Of hij nu schuldig is of niet: het zou zonde zijn om dit muzikale erfgoed links te laten liggen. Op dat vlak heeft hij wel het een en ander bereikt. Zo schreef hij de klassieker ‘To Know him is to love him’ (die eigenlijk aan zijn vader was opgedragen) maar ook ‘Da Doo Ron Ron Ron’ , ‘Then He kissed me’, ‘River deep Mountain High’, enz… Als producer werkte hij voor The Beatles, Ike and Tina Turner, enz… Veel hits scoorde hij met nummers voor de destijds populaire meidengroepen zoals The Supremes, The Chiffons, The Ronettes, The Chrystals, en vele andere. De vier dames die deze avond tijdens hun bijna twee uur durende show in Palethe diverse van de bekendste hits vertolkten wisten precies de vierstemmige zangpartijen te brengen alsof je teruggeschoten werd naar de jaren zestig. Ieder van de dames kreeg op haar beurt de taak van solozangeres waarbij de overige drie dan weer de backings invulden. Het was in eerste instantie niet echt duidelijk waarom er onder de zes dames en evenveel heren een aantal dubbele instrumentalisten in de begeleiding zaten. Waarom heb je twee drummers-percussionisten, twee gitaristen en twee keyboardspelers nodig terwijl de muziek uit die jaren meestal toch erg basic klonk? Bij nader onderzoek bleek dat het een van de typische kenmerken van Spector’s sound was. Daar is voor deze tribute blijkbaar toch veel aandacht aan geschonken. Het was zelfs Spector’s handelsmerk: ‘The wall of sound’ waarbij hij een groot aantal muzikanten bij elkaar verzamelde om een vol geluid te creëren. Ook gebruikte hij veel slaginstrumenten. Zoals dit ook in Palethe klonk zo heeft Spector onmiskenbaar bedoeld hoe het moest klinken: egaal zonder precies te horen welke instrumenten er nu speelden.